Skip to content

Design Thinking

Design Thinking is een mensgerichte innovatie methode. De principes en de stappen van de methode staan vast. Daarbinnen kun je eindeloos variëren met creatieve werkvormen en tools die je helpen de klantbehoeften boven water te krijgen en je ideeën en concepten te visualiseren en concreet te maken.

De design thinking stappen die ik als kapstok voor alle projecten gebruik zijn:

  1. Inzicht: verkennen van het probleem/het vraagstuk. Verdiepen en je inleven in je doelgroep en hun behoeften. Aan het eind van deze exploratiefase definieer je de concrete uitdaging waar je oplossingen voor zoekt.
  2. Ontwerp: ideegeneratie en ideeën uitwerken als oplossing voor je uitdaging
  3. Test: prototypes maken van je idee en testen in de praktijk. Levert het de resultaten die je voor ogen had? Optimaliseer je idee op basis van de testresultaten.
  4. Implementatie: het idee ter water laten. Alle processen en middelen voorbereiden voor implementatie en je idee ‘live’ zetten.

Bij elke klantvraag bepaal ik welke stappen nodig zijn en ontwerp daarbij een op maat traject met activiteiten per stap. Vast onderdeel daarvan is altijd samenwerken met multidisciplinaire teams in creatieve sessies. Want als mensen in je organisatie eigenaar worden van het innovatie-proces, dan heb je goud in handen. Andere belangrijke principes: de mens en zijn behoeften staan centraal, het is een iteratief en creatief proces waarbij je gebruik maakt van de toolbox van de ontwerper 👇🏻en …. plezier!

De toolbox van de ontwerper

Als ontwerper word je opgeleid om problemen te doorgronden, daarvoor ideeën te verkennen en de beste oplossingen te ontwerpen. Een ontwerper pakt dit op een gestructureerde manier aan volgens bv. de stappen van Design Thinking en wieberen en maakt ook gebruik van creatieve werkvormen, visualisaties en templates.

Creatieve werkvormen

Creatieve werkvormen zetten het creatieve brein aan het werk en stimuleren samenwerking. Op een gestructureerde en leuke manier kom je – samen met anderen – tot originele inzichten en ideeën.

Visualisaties

Veel praten. In de lucht en met je handen. We kennen het allemaal. Maar wat bedoelt je collega nou precies? Hebben we het echt over hetzelfde? Visualisaties helpen om het abstracte en ingewikkelde, concreet en simpel te maken. Hoe ziet je idee eruit? Visualisaties helpen om ideeën te communiceren en collega’s te enthousiasmeren. En bonus: het stimuleert het creatieve deel van je brein.

Templates

Templates helpen om gedachten en ideeën te structuren en vast te leggen. Als jij en je collega’s gewend zijn om met dezelfde templates te werken is het daarbij ook nog eens heel makkelijk communiceren. Je spreekt namelijk dezelfde taal!