Op zoek naar out-of-the-box ideeën en originele concepten? Wil je een stap verder en van dat idee op een post-it naar concrete concepten? In deze innovatiesessie ga je het zelf doen!
Over deze sessie
In een innovatiesessie wordt de Willie Wortel in je wakker geschud. Je gaat op een gestructureerde manier aan de slag met een innovatievraagstuk uit jouw organisatie. We doorlopen de 6 stappen van creatief probleem oplossen om structuur en richting te geven aan het creatieve proces. In een terugkerende beweging van divergeren (verkennen en zo veel mogelijk inzichten & ideeën verzamelen), clusteren en convergeren (beste ideeën kiezen) werken we van vraagstuk naar concrete oplossingen. We maken gebruik van verschillende innovatietechnieken en werkvormen om je creatieve brein te prikkelen.
- Maak kennis met verschillende creatieve technieken en leer out-of-the-box denken
- Ervaar de innovatiekracht die al aanwezig is in je organisatie en krijg vertrouwen in de veranderkracht van je team
- Ontwerp innovatieve product-, dienst en marketingconcepten.
Resultaat na 4 of 8 uur: een geïnspireerd team, een rugzak vol nieuwe skills en creatieve werkvormen en uitgewerkte concepten.
Programma
4-8 uur op een inspirerende externe locatie of in company. Voor 5-50 deelnemers.
- Energizer: Energieke dagopening
- Over Creatief Probleem Oplossen: Theorie en achtergronden van creatief probleem oplossen, het creatieve proces en benodigde mindset.
- Stap 1: Het vraagstuk. Waar willen we ideeën voor en waarom? We gebruiken verschillende technieken om de vraag achter de vraag helder te krijgen.
- Stap 2: Ontwerpuitdaging. Ombuigen van het vraagstuk naar een prikkelende uitdaging in de vorm van een ‘Hoe kunnen we…?’-vraag.
- Stap 3: Ideeën genereren. In meerdere brainstormrondes en door gebruik van verschillende creatieve technieken een veelheid aan ideeën bedenken.
- Stap 4: Ideeën kiezen. Met behulp van selectietools de beste ideeën kiezen.
- Stap 5: Ideeen uitwerken. Van idee op een post-it naar een volwaardig concept m.b.v. 2D en 3D ontwerptechnieken zoals scenario’s, schetsen, paper prototypes en de Disney methode.
- Stap 6: Ideeën presenteren. Met een overtuigende pitch het concept presenteren, feedback voor verbetering ophalen en andere enthousiasmeren. Zo creëer je draagvlak voor realisatie.
- Next steps: Samen plan voor actie en vervolgstappen bepalen.
Innovatiesessie
- 5-50 deelnemers
- Voor teams die creatief willen samenwerken en innoveren