Skip to content
Workshop
Design Thinking in 1 dag

Nieuwsgierig naar design thinking? Wil je het ontwerpdenken bij je organisatie introduceren en ben je benieuwd naar wat er in de toolbox van de ontwerper zit? Dan is deze workshop design thinking in 1 dag iets voor jou. Ervaar zelf of design thinking iets voor jou en je organisatie kan zijn.

Kenmerken
Creatieve en interactieve workshop
Design doing: actief aan de slag
Klantgericht en out of the box denken
Inspirerende en energieke dag voor het team

Over Design Thinking en deze workshop

Design thinking is een innovatiemethode waarbij je nieuwe producten, diensten en ervaringen ontwikkelt die wenselijk, haalbaar en rendabel zijn. Je maakt hierbij gebruik van de toolbox van de ontwerper en je werkt op een creatieve en interactieve manier samen met mensen met verschillende achtergronden en expertises. Je volgt een helder proces om te komen tot concrete ideeën en tastbare oplossingen voor complexe vraagstukken.

Deze eendaagse workshop is een introductie in design thinking. Je gaat samen met je team actief aan de slag en design thinking ontdekken en ervaren door het toe te passen op een vraagstuk uit jullie eigen organisatie.

  • Leer over de theorie achter design thinking, de principes en veelgebruikte tools
  • Verdiep je in je doelgroep en kom tot nieuwe inzichten
  • Maak kennis met verschillende creatieve technieken en leer out-of-the-box denken
  • Ervaar de innovatiekracht die al aanwezig is in je organisatie en krijg vertrouwen in de veranderkracht van je team
  • Werk aan een eigen vraagstuk en eindig met concrete ideeën voor jullie organisatie

Programma

Een dag op een inspirerende locatie of in company. Voor 5-50 deelnemers. We werken in groepen.

  • Energizer: kennismaken en creatieve sfeer en mindset creëren.
  • Over Design Thinking: Achtergrond over de herkomst en het theoretisch framework van de innovatiemethode design thinking. Toelichting modellen, stappen, principes en veelgebruikte tools en technieken.
  • 1. Inzicht: Verdiep je in je doelgroep. Wat zijn wensen, behoeften en pijnpunten van je klant of eindgebruiker? Leer over verschillende manieren om onderzoek te doen bij de doelgroep en breng hun behoeften en wensen in kaart. Je maakt gebruik van design thinking tools, zoals de stakeholdermap, doelgroeppiramide, customer profile en persona’s.
  • 2. Uitdaging: Wat is het werkelijke probleem dat je voor de doelgroep wil oplossen? Formuleer een prikkelende ontwerpuitdaging.
  • 3. Ontwerpen: In een brainstorm en m.b.v. verschillende creatieve technieken bedenk je out-of-the-box ideeën en leer je methodes om goede ideeën te selecteren.
  • 4. Prototypen: Leer snel of je oplossing wenselijk, haalbaar en rendabel is door een snel prototype te maken. Bijvoorbeeld in de vorm van een schets van een website, een scenario, met LEGO SERIOUS PLAY of andere prototyping technieken.
  • 5. Testen: Definieer de waardepropositie van je concept en presenteer het in een overtuigende pitch. Scherp je concept verder aan o.b.v. de feedback.
  • Afsluiting: Wat neem jij van vandaag mee naar morgen? We sluiten de dag af met een creatieve check-out.
“De workshop gaf het team veel energie en we eindigden vol vertrouwen om de ideeën samen verder te ontwikkelen.”

Afke Berendsen

Onderzoek & Onderwijs bij Houtkamp College

Workshop Design Thinking

  • 5-50 deelnemers
  • Voor teams die creatief willen samenwerken en innoveren

Benieuwd hoe je met design thinking jouw vraagstuk kan oplossen?

Ja, denk met mij mee!