Hoe kunnen we ons aanbod het beste neerzetten? Hoe zorg je ervoor dat klanten de waarde van je producten en diensten beter inzien? In deze eendaagse workshop propositie ontwerpen ga je met je team aan de slag en ontwerp je een waardepropositie van een bestaand of een nieuw aanbod, dat optimaal aansluit bij de behoeften van je klant of eindgebruiker.
Over Waardeproposities en deze workshop
Bij de ontwikkeling van een waardeproposite word je geholpen om keuzes te maken. Waar zijn we van, en waarvan niet? Een helder gedefinieerde waardepropositie biedt een gezamenlijk uitgangspunt en zorgt voor focus in de vertaling van de waardepropositie van je producten of diensten naar communicatie op alle contactmomenten van de klantreis. Bijvoorbeeld in de uitwerking van een acquisitie verhaal op de website of in salesgesprekken.
Er zit veel kennis en goede ideeën in je eigen organisatie. Dit goud hoef je alleen nog maar te delven. Tijdens deze eendaagse workshop ga je met een team collega’s aan de slag. Je brengt huidige en potentiele doelgroepen in kaart en je verdiept je in hun behoeften. Vervolgens duik je in jullie eigen schatkist. Welke juwelen hebben jullie al en wat zet je in de etalage? Terwijl je het proces van propositie ontwikkeling doorloopt raak je vertrouwd met de tools en templates om relevante en onderscheidende proposities te ontwerpen. Je eindigt de dag met een gedragen concept.
- Maak kennis met verschillende onderzoeksmethoden en hoe je de behoeften van je doelgroep in kaart brengt.
- Duik in jullie schatkist. Wat zijn jullie juwelen en hoe kunnen ze waarde creëren voor de doelgroep?
- Bepaal de fit tussen jullie juwelen en behoeften van de doelgroep.
- Smeed nieuw goud door in een brainstorm nieuwe ideeën te bedenken om waarde te creëren en beter aan te sluiten bij de doelgroep.
- Leer simpel en snel een prototype maken om te testen in hoeverre de waardepropositie wenselijk, haalbaar en rendabel is.
Resultaat na 1 dag: een rugzak vol nieuwe skills, tools en templates, een geïnspireerd team èn een concept voor een nieuwe waardepropositie.
Programma
Voor 5-25 deelnemers op een inspirerende locatie of in company. Je werkt in groepen.
- Opwarmen: creatieve kennismaking en verwachtingen van de dag bespreken
- 1. Verdiepen in de doelgroep: stakeholdermap, doelgroeppiramide, customer profile. Wie zijn belanghebbenden/betrokkenen bij je huidige propositie? Wie is de strategische doelgroep, wat zijn hun behoeften, pains, gains?
- 2. Duik in de schatkist: product map. Wat zijn jullie juwelen en hoe kunnen ze waarde creëren voor de doelgroep?
- 3. Fit: hoe is de fit tussen jullie juwelen en doelgroepbehoeften? Je bepaalt samen welke juwelen je in de etalage zet en hoe daarover te praten richting de doelgroep. Je legt de keuzes vast op een propositie template.
- 4. Brainstorm: ls er onvoldoende fit of hebben we het idee dat er nog nieuw ‘goud te smeden’ valt? In een brainstorm bedenk je ideeën voor nieuwe producten, diensten en ervaringen om nog beter aan te sluiten bij de doelgroepbehoefte. Verschillende creatieve technieken en werkvormen worden uit de kast getrokken om out-of-the-box ideeën te bedenken.
- 5. Prototyping: een snel en goedkoop prototype maken om te leren in hoeverre de waardepropositie wenselijk, haalbaar en rendabel is. Bijvoorbeeld door het uit te werken in 1 of meer communicatiemiddelen tijdens de klantreis, zoals een schets van je website of een flyer. Een snelle manier om een voorstelling te kunnen maken of de ideeën op papier ook gaan werken in de praktijk.
- 6. Pitchen en verrijken: de waardeproposities worden aan elkaar gepresenteerd. Op basis van feedback wordt de waardepropositie verder aangescherpt.
- Afsluiting: Samen plan voor actie en next steps bedenken.
Workshop waardepropositie ontwerper
- 5-25 deelnemers
- Voor teams die creatief willen samenwerken en innoveren